Podobnost čistě náhodná epizoda 23

09.12.2012 13:52

Klíč zarachotil v zámku a Hrouda vyskočil z gauče jako péro z hodinek. Od té doby, co se stal ženou v domácnosti, se vycvičil a jeho smysly dosáhly dokonalosti. Klapot podpatků své ženy slyšel už před domem, odhadl náladu podle chůze a dokonce by přísahal, že po čichu pozná nákup v tašce, ale to by mu asi nikdo neuvěřil.
Ať je to jak chce, Hroudovo povalování doma mělo za následek, že Marta byla naštvaná permanentně a gaučing provozující Maroš byl unavený jen z toho, že byl ve střehu a předstíral nějakou činnost.
Tentokrát botky klapaly svižně, rychle, zvesela. Copak se asi děje, pomyslel si Maroš a začal krmit rybičky, aby bylo vidět, že se o domácnost stará.

"Ahoj lásko..." Marta září jako sluníčko?
"Ahoj, stalo se něco? Budou k večeři řízky? Nebo, co tedy?"
"Blázníš?" Marta se ulekla, že řízek je celorodinné štěstí. Za chvilku jsou tu Vánoce, bude řízek, salát..., tak přece by sis to nezhnusil teď, to by ti o Štedrej den ani nechutnalo."
"A co kapřík, kapřík bude?" vyzvídal Hrouda a sliny mu div nekapaly z pusy.
No, právě jsem se to snažila říct. Máro, Marošku! Mám pro tebe brigádičku!" Marta se líbezně usmívala.
"Jo?" Mároš se zahleděl na Martu s podezřením. "A vo co jako de?"
"Hele, u nás v práci hledají někoho, kdo bude prodávat před krámem kapry. Nic to není. Budou v kádích, ty je jen vylovíš a....prodáš, no."
"Já je budu muset za-bít!! Copak jsem vrah? Kaprovrah? Zabíječ němejch tváří? Marti, to po mně nemůžeš chtít."
"Ale můžu!" Marta se už neusmívala. " Budeš prodávat kapry a basta a taky stromky, to je hned vedle. Budete se střídat. Sám na to nebudeš, neboj. Já byla tak ráda, že jsem ti to urvala a tobě se to snad nelíbí!" Víš, kolik holek u nás o to stálo, pro svý chlapy?"
"Ale Marti..."
"Ne, ne, Senochrupáci se o kapry a stromky div nepoprali a ty se budeš vymlouvat? Že se nestydíš" Řízek z kapra ti nevadí, pokrytče."
Hrouda se sesul zpátky do gaučových proleženin. "No, jak chceš, já klidně kvůli vám spáchám i kaprocídu, když myslíš a vopelichaný smrčky taky prodám, jen nezapomeň, že budu mít zkažený celý svátky."
"To mě vůbec nevadí," odtušila Marta a začala si pobrukovat: "Vy-rost-la ma-lá jed-lič-ka, tam me-zi mod-říny...."

Brzo ráno probudila Hroudu vůně RUMU! Vyskočil z postele a najuknul do kuchyně.
"Dobré ráno" Marta už byla oblečená do práce a na lince stála termoska, ze které se linula vůně nejvoňavější. "Udělala jsem ti chleby se sádlem a tady máš grog, aby ti nebylo zima." Hroudovi se nápad s vražděním šupinatých neviňátek začal zamlouvat.
"A nezapomeň se s chlapama domluvit, kdy budeš u kaprů a kdy u stromků. Jo a vezmi si něco teplýho na sebe, víš, že jsi zmrzlej."
"Jo,jo." Maroš už na sebe navlíkal podvlíkačky v barvě hnoje, tepláky a zateplenou kombinézu. Stěží se narval do vesty s kožíškem a na kebuli narazil ušanku. "Dobrý, ne.." udělal pár kroků jako Armstrong na Měsíci. "V tomhle mi nemůže bejt zima ani když budou ptáci padat zobákama na led."

Před supermarketem stály kádě s kapry a špalek. Zpoza váhy se na Hroudu šklebil senochrupskej ogar a mával na Hroudu: "Dneska deš na stromky, řezničina tě čeká zejtra."
Marián kouknul za palčákem, který mu ukazoval směr. Opodál vyrostla přes noc obora. Vypadalo to jako malej les, obehnanej červenobílou páskou. Cedule Prodej stromků byla vyvedená na kartonu od mlíka.
Marián vstoupil do záplavy smrčků, boroviček, jedliček i stříbrňáků. Vlevo velké, vpravo menší. Pod jedním větším stromem ležel Honza Myška, zvanej Myšák, v oparu nechvalně známé slivovice.
"Musel sem si dát něco pro zahřátí," Myšák se vyškrabal zpod smrčku a Hroudu ovanul dechem, který s jedním ločkem neměl nic společného.
"Pane jo, ty teda vypadáš."
"Viď," Honza Myška se rozveselil, "ty taky vypadáš, čumíš tu jak sádrovej trpaslík, deme na to dříví, za chvíli se sem přiženou důchodci a vezmou nás útokem."
Hrouda kradmo pohlédnul ke kaprům. "Ty, Myšáku, nemoh' bych si to s tebou vyměnit, že bys jako vzal za mě ty kapry, zůstal bych radši tady."
"Jo, to nejde. Vloni sem prodával, všecko šlo jak po drátkách, paničky byly spokojený a pak ti tam přišel ňákej chytrovědec a prudil, že si účtuju i voškrabání šupin a že sou to prej kapři naháči nebo co. Ale to ti řikám, šupinatej nebo nahej, já je vodrbal všecky, tak co. No a letos jsem jenom u stromků, prej abych těm kaprům nedával loknout slivky. Já to myslel jako anestézii, aby je to nebolelo, než je praštim."
Marošovi bylo jasný, že ho ryby neminou. To aby si vzal zejtra do termosky grog bez vody, aby to přežil....

Kapří ráno bylo neveselé. Marián byl protivnej i na Martu a nezachránila to ani půlkou lovečáku s sebou.
Martin Pulpán už byl u kádí. "Vy nemakáte?" začal Mároš konverzaci o zedničině obou senochrupských, aby se nemusel dívat na ty hubičky vystrčené z vody.
"To víš, v zimě je to dycky blbý, práce málo, tak scháníme kdejakej kšeft vokolo. Loni jsme tady taky byli." Martin se zasnil.
"Jo, Myšák včera řikal, jak uspával kapry...Hele Martine, nemoh' bych jenom ty ryby chytat a ty, že bys je jako bacil?"
"Ale jasan, mě je to fuk, doma dělam i zabijačku, mě to nevadí. Já ti stahnu králíka za dvě minuty, to bys nevěřil."
"Ale věřil, tak dík." Hroudovi se ulevilo. Přece jen má u kaprů trochu alibi, on je nezabije. To Pulpán, to bude vrahoun.

Lidí přibývalo, kapry chtěl snad každej v republice. Kádě se pomalu vyprazdňovaly a penízky se jen sypaly.
"Lidi byli jako pitomý, normálně kupovali i ty leklý," potřeboval se doma podělit Hrouda s novými zážitky.
"No, to je náramný a jeslipak máš taky jednoho pro nás?" zeptala se Marta i když předem znala odpověď.
"Víš, Marti, já k nim získal takovej jako mateřskej vztah, když sem s nima celej den, vodu jsem jim dopouštěl.... tak si letos uděláme vepřovej řízek. Martin Pulpán, ten co byl se mnou u kaprů, víš, říkal, že bude zabíjet a že mi pár řízků přinese, jo?"

Marta se usmála. Bylo fajn, vidět Hroudu zase čilýho. Ta žena v domácnosti mu jasně neseděla. Je to chlap a ten musí dělat. No, uvidíme po Vánocích, snad najde něco na stálo, pomyslela si Marta.
"Jo, holky," otočil se Hrouda, "něco pro vás mám." Natáhl ruku a na dlani mu ležely čtyři rybí šupinky. "Vzal sem i pro tu holčičku, aby měla štěstí," zašeptal.

—————

Zpět